ΟΔΗΓΟΙ ΑΚΡΟΑΣΗΣ

30
ratenow
To Άξιον Εστί
Χρονολογία: 1964
Εταιρεία: COLUMBIA

Στίχοι: Οδ. Ελύτης

Eρμηνεία: Γρ. Μπιθικώτσης (τραγούδι), Θ. Δημήτριεφ και Μεικτή Χορωδία Θάλειας Βυζαντίου (ψαλμωδία), Μ. Κατράκης (απαγγελία).

Το έργο έχει γνωρίσει πολλές επανεκτελέσεις, η πιο γνωστή από τις οποίες ήρθε το 1988, με λαϊκό τραγουδιστή τον Γιώργο Νταλάρα.

Μίκης Θεοδωράκης
To Άξιον Εστί
Του Βύρωνα Κριτζά

Βαθμολογία SG
Βαθμολογία Χρηστών
Η Βαθμολογία σου

Συνθέτοντας το λαϊκό ορατόριο Το Άξιον Εστί πάνω στο αριστούργημα του Οδυσσέα Ελύτη, ο Μίκης Θεοδωράκης ήξερε πως είχε φτάσει κάπου όπου ο πολύς κόσμος δεν μπορούσε να ακολουθήσει. Επί ένα χρόνο περίπου, προετοίμαζε το έδαφος με συνεντεύξεις, περιμένοντας να σχηματιστεί ένα μεγαλύτερο κοινό γύρω από το έργο του και την νεώτερη ή έντεχνη λαϊκή μουσική εν γένει. Τον Οκτώβρη του 1964 το παρουσιάζει ζωντανά, με αφηγητή, μικτή χορωδία, ψάλτη, ορχήστρα, λαϊκό τραγουδιστή και λαϊκά όργανα. Αμέσως μετά, το ηχογραφεί σε στούντιο με τους ίδιους συντελεστές.

Σε αντίθεση με τις μέχρι τότε απόπειρες, που προσπαθούσαν να εντάξουν την ελληνική μουσική παράδοση στη δυτικοευρωπαϊκή μουσική με μέσα και φόρμες που υπάκουαν στους κλασικούς συνθέτες, ο Θεοδωράκης πετυχαίνει έναν δικής του επινόησης νεοελληνικό μεικτό ήχο. Οι επιρροές του από τη δημοτική και τη βυζαντινή μουσική είχαν φανεί και στον Επιτάφιο, εδώ όμως η διαφορά είναι ότι συναντούν την τεχνοτροπία της τελευταίας συμφωνικής του περιόδου. Έτσι, τον οδηγούν σε μια νέα φόρμα, αυτή της μετασυμφωνικής μουσικής, που συνδυάζει τοπική παράδοση και οικουμενικότητα, διατηρώντας πάντα στο επίκεντρο το ποιητικό κείμενο.

Το κοινό θα αγαπήσει αρχικά τα λαϊκά τραγούδια, με τα μπουζούκια και τη φωνή του Μπιθικώτση. Στην πορεία όμως (και παρά τις αρνητικές κριτικές της εποχής), το Άξιον Εστί θα γνωρίσει καθολική καλλιτεχνική αποδοχή στο σύνολό του, μεγαλύτερη από οποιοδήποτε άλλο νεοελληνικό δισκογραφημένο μουσικό έργο. Αποτελεί περίληψη του πολύπλευρου συνθετικού ταλέντου του Θεοδωράκη, καθώς και μία από τις πιο ουσιαστικές καταθέσεις νεοελληνικής πνευματικής ιδιαιτερότητας.

  1. Εισαγωγή – Τότε είπε
  2. Ιδού εγώ λοιπόν
  3. Η πορεία προς το μέτωπο
  4. Ένα το χελιδόνι
  5. Τα θεμέλιά μου στα βουνά
  6. Με το λύχνο του άστρου
  7. Η μεγάλη έξοδος
  8. Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ
  9. Ναοί στο σχήμα τ’ ουρανού (ορχήστρα)
  10. Της αγάπης αίματα
  11. Ναοί στο σχήμα τ’ ουρανού
  12. Προφητικόν
  13. Ανοίγω το στόμα μου
  14. Σε χώρα μακρινή
  15. Το δοξαστικόν

LOGIN