ΛΙΣΤΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙ

Οι 10 πιο σημαντικές γυναίκες στιχουργοί

Οι 10 πιο σημαντικές γυναίκες στιχουργοί

Nα 'σαι καλά που με θυμήθηκες. 

 

fwtaki1 thumb large

10. Ελένη Φωτάκη

Η γυναίκα πίσω από τον «Χειμωνανθό» του Χαρούλη και τις «Μέλισσες» της Βελεσιώτου. Χωρίς να αποφεύγει μια οπισθοδρομικότητα η οποία συχνά μοιάζει με τρικ, καταφέρνει να συγκινεί ένα μεγάλο κοινό με τραγούδια που δημιουργούν εικόνες και μιλούν στο θυμικό. 

Τα είπε όλα: «Θα ρίχνω εκεί που περπατάς/ τον όρκο μας να τον πατάς/ κι ας με πονούν οι μέλισσες/ κι εσύ που δε με θέλησες». 

 

eui droutsa

9. Εύη Δρούτσα

Η νεώτερη γενιά τη γνώρισε μέσα από τηλεοπτικά πάνελ. Λίγα χρόνια νωρίτερα, υπέγραφε μερικά από τα καλύτεραmainstream λαϊκά και ποπ τραγούδια, εμπνευσμένα συνήθως από ερωτικά αδιέξοδα, όπως το «Τολμώ», ο «Παλιόκαιρος», αλλά και ελαφρότερα που έγιναν διαχρονικά σλόγκαν («Και βάλε το κραγιόν σου»).

Τα είπε όλα: «Ο δικός μου ο δρόμος/ μ’ έχει χρόνια διαλέξει/ στην οδό γράφει «μόνος»/ επικίνδυνη λέξη/ ο δικός μου ο δρόμος/ δε μου δείχνει αστέρι/ για αγάπη μου δίνει/ μια βαλίτσα στο χέρι». 

 

da7460507d14c9a0bb81033cacc0bdcf

8. Ναταλία Γερμανού

Αφού καθιερώθηκε ως ραδιοφωνική παραγωγός και παρουσιάστρια της τηλεοπτικής εκπομπής Mega Star, το 1992 σημείωσε επιτυχία ως στιχουργός με το «Πες το μ’ ένα φιλί» της Καίτης Γαρμπή. Ακολούθησαν δεκάδες ποπ επιτυχίες που μίλησαν στην απλή γλώσσα της εποχής και σήμερα αναβιώνουν θριαμβευτικά, όπως τα «Μπαμ και κάτω», «Ο παλιός είναι αλλιώς», «Να ‘σαι καλά», «Το απόλυτο κενό» και «Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα».

Τα είπε όλα: «Να ‘σαι καλά που με θυμήθηκες/ να ‘σαι καλά που προσποιήθηκες/ ότι ενδιαφέρεσαι αν ζω ή αν πεθαίνω». 

 

sevi tili

7. Σέβη Τηλιακού

Από τις πρώτες γυναίκες που συνέδεσαν το όνομά τους με την έκρηξη της ποπ στην Ελλάδα, συνεργάστηκε με τη Βίκυ Λέανδρος και τη Μαρινέλλα, απέδωσε στα ελληνικά τεράστια hits όπως το «Κορίτσι του Μάη» και το «Αν μια μέρα σε χάσω», ενώ έγραψε επίσης το «Μάθημα σολφέζ», την πρώτη μεγάλη επιτυχία της χώρας μας στη Eurovision. Αξιόλογες βέβαια και οι λαϊκές αναλαμπές της, όπως το «Πάλι θα κλάψω» (1969) που ερμήνευσε η Μαρινέλλα, αλλά και το «Σ’ αγάπησα για μια φορά» (1972) του Σταμάτη Κόκοτα.

Τα είπε όλα:«Μια γυναίκα σε φέρνει βόλτα και σ’ έχει κάνει να κλαις/ κάνε πέρα, γυναίκες θα βρεις να σ’ αγαπήσουν πολλές». 

 

afierwmeno 2013 04 16 ntalaras alexiou

6. Χάρις Αλεξίου

Όπως και με άλλους σπουδαίους τραγουδιστές, η τεράστια φωνή της επισκιάζει τα πάντα. Εντούτοις πρόκειται για μια γυναίκα που επί τρεις δεκαετίες εξέφρασε τη μέση Ελληνίδα η οποία παραδίνεται στον έρωτα, νοσταλγεί, ζηλεύει, εκρήγνυται και φιλοσοφεί τη ζωή - όχι από ψηλά, αλλά από μέσα. Η λίστα των καλών στίχων της που μίλησαν στο ευρύ κοινό περιλαμβάνει τα «Φεύγω», «Ζήτα μου ό,τι θες», «Για ένα τανγκό», «Πανσέληνος», «Μινοράκι», «Ξημερώνει», «Εσύ με ξέρεις πιο πολύ» και «Οι φίλοι μου χαράματα».

Τα είπε όλα:«Όσο τα κόκκινα τα πέπλα μου θα υφαίνεις/ μες τον καθρέφτη θα σε βλέπω να πεθαίνεις». 

 

tsotou14

5. Σώτια Τσώτου

Έχοντας ξεκινήσει ως δημοσιογράφος, επικεντρώθηκε στη στιχουργική έπειτα από παρότρυνση του Λευτέρη Παπαδόπουλου και συνέδεσε το όνομά της με τον Κώστα Χατζή, υπογράφοντας μαζί του σπουδαία τραγούδια διαμαρτυρίας («Δε βαριέσαι αδερφέ»), λαϊκής σοφίας («Απ’ το αεροπλάνο»), αλλά και ερωτικά («Κι ύστερα», «Σύνορα η αγάπη δε γνωρίζει», «Σπουδαίοι άνθρωποι, αλλά»). Δικά της επίσης το «Να ‘τανε το ‘21» του Νταλάρα, το «Βραδιάζει» του Καζαντζίδη, ο γιουροβιζιονικός «Σωκράτης» αλλά και οι σοφές «Γκαρσονιέρες».

Τα είπε όλα: «Όταν κοιτάς από ψηλά/ μοιάζει ο κόσμος ζωγραφιά/ και συ τον πήρες σοβαρά». 

 

μάνου

4. Αφροδίτη Μάνου

Εύκολα υποτιμά κανείς τη συμβολή της Αφροδίτης Μάνου στο τραγούδι. Στο τέλος της μέρας, κανένα άλμπουμ και κανένα κομμάτι της δεν είναι σημαντικό. Παρ’ ολ’ αυτά, η ίδια υπήρξε μια τολμηρή, βιωματική και ευρηματική στιχουργός, άλλοτε στέλνοντας «χαιρετίσματα στην εξουσία» με αγγελιοφόρο τον Παπακωνσταντίνου, άλλοτε ακούγοντας απ’ το ραδιόφωνο «δυνατά τζαζ/ροκ» και άλλοτε τραγουδώντας στη μητέρα της «δεν είμαι μαρμελάδα/ στη γυάλα να με κλείνεις/ στις φίλες σου να δίνεις». Τίποτα λιγότερο από ένας θηλυκός Κηλαηδόνης, που έκλεινε το μάτι πονηρά σε εκατομμύρια ανθρώπους, καταρρίπτοντας τους διαχωρισμούς ελαφρού και σκεπτόμενου τραγουδιού.

Τα είπε όλα: «Τα πλήκτρα, τα προγράμματα της μηχανής θα ψάξω/ και κάποτε θα φτιάξω όσο κι αν παιδευτώ/ κάποιον να μ’ αγαπάει πολύ, να καίγεται, να λιώνει/ θα μπω μες στην οθόνη και θα τον παντρευτώ». 

 

lina nikolakopoulou

3. Λίνα Νικολακοπούλου

Με αδυναμία στις ομοιοκαταληξίες, φιλοσοφικές/ψυχαναλυτικές τάσεις και μια σύγχρονη λαϊκότητα που εμπεριέχει την κλεισούρα της πολυκατοικίας, στα καλά της τραγούδια η Νικολακοπούλου σου δίνει την εντύπωση ότι δεν περιγράφει απλά τους γύρω, αλλά τους ανοίγει και τα μάτια να δουν καλύτερα. Καθοριστικής σημασίας το ταίριασμα με τον Σταμάτη Κραουνάκη, που οδήγησε σε σπουδαία τραγούδια όπως το «Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ», τα «Λαϊκά» και το «Μαμά Γερνάω», στα οποία τα λόγια ταίριαξαν με τη μουσική σε τέτοιο βαθμό που δύσκολα καταλαβαίνεις τι από τα δύο προηγήθηκε. «Καθηγήτρια» της σχολής Γεράσιμου Ευαγγελάτου που ζει το δράμα στα άκρα και δεν μπορεί να γίνει ποπ ακόμα κι αν το θέλει, παραμένει η πιο επιδραστική στιχουργός της μεταπολιτευτικής Ελλάδας.

Τα είπε όλα: «Κι αν ήταν ψέμα το φιλί/ εγώ που το ‘θελα πολύ/ το συγχωρώ». 

 

papagiannopoulou 3 0

2. Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου

Πουλούσε τα τραγούδια της από 100 έως 300 δραχμές. Αδιαφορούσε για τα πνευματικά δικαιώματα και την αναγνώριση του έργου της, του οποίου το μεγαλύτερο μέρος δεν είναι καν καταχωρημένο στο όνομά της. Ηθοποιός αρχικά, δασκάλα και ποιήτρια στη συνέχεια, έγινε στιχουργός κυρίως από την ανάγκη της να καλύψει τα έξοδα του μεγάλου της πάθους, που ήταν η χαρτοπαιξία. Συνεργάστηκε με Τσιτσάνη, Χατζιδάκι, Καλδάρα κ.α. καταθέτοντας αριστουργήματα όπως τα «Είμαι αετός χωρίς φτερά», «Δυο πόρτες έχει η ζωή (Το τελευταίο βράδι μου)», «Είμαστε αλάνια» και «Όνειρο απατηλό». Οι στίχοι της κουβαλούν το βάρος μιας γυναίκας που πολλά είδε και έπαθε στη ζωή της, ακριβώς όπως η Ελλάδα του 20ου αιώνα.

Τα είπε όλα: «Όλα είναι ένα ψέμα/ μια ανάσα μια πνοή/ σα λουλούδι κάποιο χέρι/ θα μας κόψει μιαν αυγή»

 

kriezh

1. Μαριανίνα Κριεζή

Με το Εδώ Λιλιπούπολη συνέδεσε την παιδική φαντασία με την ενήλικη ωριμότητα. Στο Σαμποτάζ ήταν μια δροσερή κοπέλα, ρομαντική αλλά και πανκ – ο έρωτάς της ήταν μια διαδήλωση με μωβ πλακάτ. Εν συνεχεία τα hits που έκανε με το Λάκη Παπαδόπουλο («Σερενάτα», «Πάρε πασά μου», “Βatida de Coco”, «Τα ήσυχα βράδια») μιλάνε για πρόσωπα, ζώα, πράγματα και φαγητά λες και το ερωτικό τραγούδι είναι ένα παιχνίδι με μολύβι και χαρτί. Κάθε ένα από αυτά, θα μπορούσε άνετα να είχε γραφτεί φέτος. Κανένας στιχουργός, άντρας ή γυναίκα, δεν έχει ξεπεράσει την Κριεζή στο είδος που η ίδια υπηρέτησε, ένα τραγούδι το οποίο κάνει χιούμορ όχι για να σαρκάσει αλλά για να γλυκάνει την ερωτική απογοήτευση και να υπερασπιστεί την αιώνια παιδικότητα.

Τα είπε όλα: «Εσύ δεν είσαι σαν τους άλλους/ είσαι από κείνα τα παιδιά/ που μέσα στο μυαλό τους έχουν/ ένα σπασμένο πύργο ελέγχου/ κι ένα ραντάρ μες την καρδιά». 

 

+20 εξαιρετικά τραγούδια από 20 ακόμα γυναίκες στιχουργούς

«Ο δρόμος» (στίχοι Κωστούλα Μητροπούλου)

«Ρίξε στο κορμί μου σπίρτο (στίχοι Τασούλα Θωμαϊδου)

«Το παλιό μου παλτό» (στίχοι SunnyΜπαλτζή)

«Μπαρ το ναυάγιο» (στίχοι Αρλέτα)

«Θανατηφόρος πυρετός» (στίχοι Μελίνα Τανάγρη)

«Ένα χειμωνιάτικο πρωί» (στίχοι Ελένη Βιτάλη)

«Μάρκος» (στίχοι Λένα Πλάτωνος)

«Το σ’αγαπώ» (στίχοι Ελεάνα Βραχάλη)

«Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου» (στίχοι Δανάη Στρατηγοπούλου)

«Κι αν είμαι ροκ» (στίχοι Δώρα Σιτζάνη)

«Τράβα σκανδάλη» (στίχοι Μυρτώ Κοντοβά)

«Και έχω τόσα να θυμάμαι» (στίχοι Άννα Βίσση)

«Πάλι καλά» (στίχοι NalyssaGreen)

«Και που λες Ευτυχία» (στίχοι Ρόνη Σοφού)

«Άγγελος στη γη» (στίχοι Μαρία Βουμβάκη)

«Κι ήρθε το πρωί» (στίχοι ΝινήΖαχά)

«Είναι το κάτι που μένει» (στίχοι Βαρβάρα Τσιμπούλη)

“Babe” (στίχοι Monika)

«Ε δεν ήταν και τίποτα» (στίχοι Μάρω Μαρκέλλου)

«Μια γυναίκα φεύγει» (στίχοι Ελένη Λιάκου)

LOGIN