MAKING OF

"Με πολλές δόσεις υπερβολής και χιούμορ, αλλά ταυτόχρονα και αλήθειας, είμαι ένας κοσμοκαλόγερος"

"Με πολλές δόσεις υπερβολής και χιούμορ, αλλά ταυτόχρονα και αλήθειας, είμαι ένας κοσμοκαλόγερος"

Ο Στέλιος Σαλβαδόρ αναλύει το ιστορικό ντεμπούτο των Μωρά Στη Φωτιά.  

 

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ Α’ ΜΕΡΟΣ

Μίλησέ μου λίγο για το κομμάτι «Ηρωίνη»…

«Άλλο ένα πολύ αγαπημένο κομμάτι του δίσκου, με τον ψευδοσάμπα ρυθμό στα ντραμς κι αυτήν την αφηγηματική ροή στη φωνή, για έναν άνθρωπο που προσπαθεί μόνος του να βρει το δρόμο του μέσα από ψεύτικους έρωτες, υπόγεια και καταχρήσεις...».

Το «Μανιφέστο»;

«Το “Μανιφέστο” είναι μια “εσωτερική αναδρομή” κι ένα ταξίδι στα βαθύτερα του εαυτού μου. Mια δήλωση πίστης μπρoς στα χρόνια που έρχονται και ένα κάλεσμα σε ενότητα μέσα σε δύσκολες, αντίξοες συνθήκες».

Νομίζω θα συμφωνήσεις μαζί μου ότι είναι το πιο συγκινητικό τραγούδι του δίσκου...

«Είναι όντως το πιο συγκηνητικό τραγούδι του δίσκου, η λέξη που του ταιριάζει είναι ακριβώς αυτή, συγκινητικό».

Ο στίχος «θα ψάχνουμε για πάντα κάτι που δε βρίσκεται ποτέ» σε εκφράζει ακόμα;

«Φυσικά. Ο άνθρωπος επιδιώκει από τη μία την απόλυτη έκφραση του εαυτού του, μια αίσθηση απόλυτης ελευθερίας και αυτάρκειας, αλλά με την απόλυτη ανάγκη του αυτό να γίνεται εντός της “παρέας”, κατ΄ επέκταση εντός της κοινωνίας και πολλές φορές με τη συναίνεσή της. Αντιφατικά μεταξύ τους πράγματα δηλαδή. Όσο προσεγγίζει το ένα, απομακρύνεται από το άλλο. Ίσως από τις λίγες στιγμές που πλησιάζω αυτήν την αίσθηση της πληρότητας του “μόνος και μαζί”, είναι όταν τραγουδάμε με τον κόσμο το τραγούδι αυτό στις συναυλίες».

52596225 1940746842717576 3437003228791701504 n

Ποια η σχέση σου με την έννοια της ουτοπίας, πολιτικά αλλά και προσωπικά;

«Ουτοπία.... Τι είναι; Κάτι που δεν υπάρχει, ή κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί; Ουτοπία είναι κάτι με πολύ πραγματικότητα, ή κάτι με καθόλου πραγματικότητα; Κατά τη γνώμη μου, είναι ο σωστός συνδυασμός ονείρου και πραγματικότητας. Κι αυτά συνδέονται μεταξύ τους και πολιτικά. Ζούμε σ΄ έναν παραδεισένιο κόσμο όπου θα μπορούσαμε να έχουμε τα πάντα (και με την εξέλιξη της τεχνολογίας) όπως λέει ο δυτικός κόσμος, όμως έχουμε ακόμη πολέμους και παιδιά που πεθαίνουν απο την πείνα. Στο άλλο άκρο, να ζήσουμε στην πραγματικότητα μιας ισότητας των ανθρώπων, που όμως θα συντρίψει τις πιο δημιουργικές μονάδες της κάτω απο την πίεση και την επίφαση του “κοινού καλού”; Νομίζω πως αυτό που σήμερα αποτελεί Ουτοπία και άρα απαιτεί αγώνα για την πραγματοποίησή του (και μάλιστα το βρίσκω και αρκετά εύκολο να υλοποιηθεί), είναι η “δικαιότερη κατανομή του πλούτου”. Και δε μιλάμε πλέον για αιματηρές επαναστάσεις και παράλογα πολιτικά συστήματα, ζητάμε να κάνουν αυτοί που μπορούν δικαιότερη την κατανομή του πλούτου. Ο δυτικός κόσμος στον οποίο ζούμε, μερικές φορές δείχνει σαν να μην έχει καθόλου αίσθηση της πραγματικότητας».

Την εποχή που κυκλοφόρησαν αυτά τα τραγούδια, έβλεπες την καλλιτεχνική σου δραστηριότητα και ως πολιτική στάση;

«Πάντα ό,τι και να κάνουμε στη ζωή μας εκφράζουμε την πολιτική μας στάση. Πολύ περισσότερο όταν μέσω καλλιτεχνικών έργων, απευθυνόμαστε στον κόσμο και γι’ αυτό έχουμε και μεγαλύτερη ευθύνη. Όταν κάνεις απλά ένα ερωτικό τραγούδι, εκφράζεις μια πολιτική θέση, άσχετα αν δε μιλάς απευθείας γι’ αυτήν».

mwra.sth.fwtia.tsirogianni.karolina DSC1900 copy

Οι «Υποσχέσεις»;

«Από τα τραγούδια του δίσκου με τη μεγαλύτερη σύνδεση μ΄ αυτό που λέμε ελληνική μουσική, με ωραία αρμονία κ ρυθμό. Ήθελα βιμπράφωνο στην ηχογράφηση, αλλά χρησιμοποιήσαμε συνθεσάιζερ με ήχο vibes και bells».

Τι θυμάσαι από «Το παιχνίδι»;

«Δυνατό rock n’ roll τραγούδι, που έγραψα πολύ νωρίς. Θα σου πω μια ιστορία παλιά γι’ αυτό. Το καλοκαίρι του 1988, λίγους μήνες μετά την κυκλοφορία του δίσκου,  βρέθηκα στην περιοχή της Προξένου Κορομηλά στη Θεσσαλονίκη και με πλησίασε ένα άτομο. Αφού μου συστήθηκε, μου είπε “σ΄ ευχαριστώ για αυτό το τραγούδι αλλά και για το δίσκο γενικότερα. Αυτό το τραγούδι με βοήθησε να εκτίσω την ποινή μου στη φυλακή..! Κάθε μέρα άκουγα αυτό το δίσκο και το “Παιχνίδι” ειδικότερα”».

Το “Third Uncle”;

«Ένα στοίχημα που νιώθω πως κέρδισα, να ταιριάξω δυνατό ροκ με τη χρήση της ελληνικης γλώσσας σε μια ως επί το πλείστον ρυθμική φόρμα. Οι στίχοι είναι δικοί μου και πολλοί λένε πως η διασκευή είναι απο τις καλύτερες που έχουν γίνει στο συγκεκριμένο τραγούδι».

52541562 1940746782717582 3104893061562368000 n

Σήμερα ο δίσκος Μωρά Στη Φωτιά μπαίνει μέσα στους 4-5 σημαντικότερους του ελληνικού ροκ. Όταν είχε κυκλοφορήσει, τι ανταπόκριση είχε; Αναγνωρίστηκε αμέσως; Τι είχε γραφτεί για αυτόν π.χ. στο Ποπ+Ροκ;

«Θυμάμαι ιδιαίτερα την πολύ καλή κριτική του δίσκου στο περιοδικό  Ήχος από τον Αργύρη Ζήλο. Αλλά επειδή τυχαίνει να έχω ένα άλλο περιοδικό, αυτό το τεύχος του Ποπ κ Ροκ που με ρωτάς, μπορώ να σου παραθέσω αυτούσια την δισκοκριτική του.

ΠΟΠ & ΡΟΚ, Τεύχος 123, Σεπτέμβριος 1988: «Δισκογραφικό ντεμπούτο για λογαριασμό της ΑΝΟ ΚΑΤΟ Records, το ομώνυμο άλμπουμ από τα Μωρά στη Φωτιά. Το τρίο -Στέλιος Σαλβαδόρ (μπάσο και φωνή), Παύλος Παυλίδης (κιθάρα), Γιώργος Παπαϊωάννου (ντράμς)- χρησιμοποιεί αποκλειστικά ελληνικό στίχο και μου δίνουν την εντύπωση πως σε κάποιο στάδιο της καριέρας τους , επηρεάστηκαν από τον Eno. Το όνομά τους είναι παρμένο από το “Babies On Fire” του μεγάλου πρωτοποριακού συνθέτη, ενώ επιχειρούν μια τολμηρή διασκευή, χρησιμοποιώντας ελληνικό στίχο στο “Third Uncle” του ίδιου. Το δύσκολο αυτό επιχείρημα έχει θετικό αποτέλεσμα. Επίσης πετυχημένη είναι η στιχουργική προσαρμογή, γιατί στη φύσει ρυθμική δομή των τραγουδιών τους δεν είναι ιδιαίτερα εύκολο να γράψει κανείς ελληνικό στίχο και πολύ περισσότερο να κατορθώσει να τραγουδήσει. Αν ρίξετε μια ματιά στο ένθετο των τραγουδιών θα διαπιστώσετε πως το group γράφει πιο ελεύθερα για τα γνωστά κοινωνικά προβλήματα, τα προβλήματα σχέσεων, μ’ ένα τρόπο που έχει να θίξει πιο ουσιαστικές καταστάσεις, από πολλούς σύγχρονούς τους».  Ν.Κ.

Τι θα άλλαζες σε αυτό το δίσκο, αν είχες την ευκαιρία να τον ηχογραφήσεις ξανά σήμερα;

«Τίποτε απολύτως, γιατί οι τεχνικές ατέλειες μπροστά στην ειλικρίνεια της έκφρασης δεν μετράνε».

Πριν από μερικούς μήνες κυκλοφόρησες με τα Μωρά στη Φωτιά ένα δίσκο με τίτλο Το Χρυσό Κλειδί. Πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος εργασίας σου μέσα στα χρόνια;

«Ο τρόπος δεν έχει αλλάξει πολύ. Όπως και παλιά, με θυμάμαι μ΄ένα μολύβι κι ένα χαρτί που μπορεί να ήταν και μια χαρτοπετσέτα, ή το χαρτί περιτυλίγματος ενός ψωμιού απο το φούρνο, να γράφω, αναζητώντας την καλύτερη έκφραση για αυτό που θέλω να πω, ή ταιριάζοντας κάποιο στίχο σε μια δύσκολη ρυθμική αγωγή σ΄ ένα τραγούδι. Το μόνο που έχει αλλάξει είναι οτι τώρα πλέον αυτό μπορεί να μου συμβαίνει ιδιωτικά και όχι μπροστά στην παρέα μου όπως παλιά, την ώρα που εκείνη κάνοντας χαβαλέ με κοιτούσε και με “μισό μάτι”, σα να ήμουν ο τρελός της παρέας που δε συμμερίζεται τη χαλαρή τους διάθεση».

Έχεις σκεφτεί ποτέ γιατί έγινες μουσικός;

«Για κάποιο λόγο δε χρειάστηκε ποτέ να το σκεφτώ, γιατί είναι πολύ συνυφασμένο μ΄ αυτό που είμαι. Είναι σα να μου λές να σκεφτώ γιατί θέλω να κάνω μια βόλτα στο πάρκο. Απλά την κάνουμε...».

Βιοποριζόσουν πάντα από μουσική; Σε ρωτάω γιατί όλα αυτά τα χρόνια δεν φαίνεται να έχεις κάνει καμία «έκπτωση» στην τέχνη σου…

«Με πολλές δόσεις υπερβολής και χιούμορ, αλλά ταυτόχρονα και αλήθειας, είμαι ένας κοσμοκαλόγερος».

street mode stelios 24

Ένα παιδί 15 χρονών κάθεται απόψε το βράδυ και ακούει το πρώτο άλμπουμ των Μωρά Στη Φωτιά. Του αρέσει τόσο που θέλει να φτιάξει συγκρότημα. Τι θα του έλεγες;

«Αν κρίνω από το πως ήμουν εγώ τότε, τίποτε δε θα μπορούσα να πω σε κάποιον νέο, όπως και κανείς δε θα μπορούσε να πει τίποτε σε μένα. Είχα μια δική μου άποψη, συγκεκριμένη και ήμουν απόλυτα σίγουρος πως κανείς δε μπορεί να τη συμμεριστεί».

Για το τέλος, μπορείς να μου περιγράψεις την πιο όμορφη εικόνα που έχεις δει παίζοντας μουσική όλα αυτά τα χρόνια;  

«Σε κάποιο Φεστιβάλ το 2010, είδα ένα γυναικείο συγκρότημα που απαρτίζονταν από κορίτσια του Γυμνασίου, να παίζουν το “Παιχνίδι” μαζί και με κάποια άλλα δικά μου κομμάτια. Τραγουδούσαν όλες μαζί και ήταν ωραία η εικόνα ένα δυνατό rock’n’roll κομμάτι, που έχει και κάπως σκληρούς στίχους («Όλοι εναντίον όλων/ έτσι θα είναι πάντα και παντού»), να τραγουδιέται μόνο από νεαρά κορίτσια».

LOGIN