ΣΤΗΛΕΣ

Ποιος μωρό μου ποιος: Ο Γιάννης Πάριος στα Νησιώτικα!

Ποιος μωρό μου ποιος: Ο Γιάννης Πάριος στα Νησιώτικα!

ΕΜΕΙΝΑ ΣΤΟ ΡΑΦΙ: O Σιδερής Πρίντεζης βγάζει s(h)elfies στα ράφια της δισκοθήκης του.  

 

Τον παλιό εκείνο τον καιρό που η δισκογραφία ανθούσε και πολλοί τραγουδιστές έπρεπε να έχουν τουλάχιστον μία ετήσια δισκογραφική παρουσία, έβγαιναν νέοι δίσκοι καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια του έτους: το φθινόπωρο για να μάθει ο κόσμος νέα τραγούδια και να αναζητήσει τους αντίστοιχους τραγουδιστές στα νυχτερινά κέντρα στα οποία ξεκινούσαν τότε τις εμφανίσεις τους, το χειμώνα για τη χριστουγεννιάτικη αγορά, την άνοιξη για την πασχαλιάτικη αγορά και το καλοκαίρι για παρέα στις διακοπές (περισσότερο με κασέτες).

Υπήρχαν όμως και στάνταρ εποχές τις οποίες συγκεκριμένοι καλλιτέχνες και εταιρείες επέλεγαν για την κυκλοφορία νέου υλικού. Π.χ. για πάρα πολλά χρόνια το Πάσχα ήταν η περίοδος που κυκλοφορούσε νέο άλμπουμ του Γιάννη Πάριου.

Μέχρι το 1982, οι προσωπικοί δίσκοι του Πάριου περιείχαν νέα τραγούδια και ήταν όλοι μονοί. Ακόμα κι εγώ τότε, στα 14 μου, είχα ακούσει ότι ο αγαπημένος μας στην οικογένεια τραγουδιστής ετοίμαζε δίσκο με νησιώτικα τραγούδια. Ως Κυκλαδίτης και από τους δύο γονείς -με τη μητέρα μου μάλιστα από τη Νάξο, τη γενέτειρα των Κονιτοπουλαίων-  περίμενα πώς και πώς εκείνες τις μέρες το πότε θα γύρναγε ο πατέρας μου από τη δουλειά και θα έφερνε την πορτοκαλί (αν θυμάμαι καλά) σακούλα από τον Θεοφανίδη, το μεγάλο δισκάδικο του Πειραιά.

59440042 2488504141169198 1890605369172951040 n

Όταν έφτασε εκείνη η μέρα και έβαλα τα Νησιώτικα στο πικάπ, ήξερα ελάχιστα τραγούδια. Η μικρή οικογενειακή δισκοθήκη δε διέθετε δίσκους με παραδοσιακά νησιώτικα. Δεν αργήσαμε να ξεχωρίσουμε –και με τη βοήθεια του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης- τον «Μάουκα», το «Ντάρι-ντάρι» και το «Ποιος μωρό μου ποιος». Αυτά τουλάχιστον ήταν τα απαραίτητα για κάθε οικογενειακό γλέντι. Σιγά-σιγά ανακάλυψα και τα υπόλοιπα.

Αυτό όμως που μου έχει μείνει περισσότερο είναι εκείνο το καλοκαίρι του 1982 στη Νάξο: Κατά μήκος της παραλίας, όλα τα μαγαζιά που βρίσκονταν το ένα δίπλα στο άλλο (ταβέρνες, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, μαγαζιά με τουριστικά είδη κλπ.) είχαν συνέχεια στα μεγάφωνά τους τα Νησιώτικα. Οπότε, αν έκανες τη βόλτα σου από τη μία ως την άλλη άκρη του παραλιακού εμπορικού δρόμου, αποκτούσες μια πλήρη εικόνα του δίσκου!

Τα Νησιώτικα του Γιάννη Πάριου θεωρούνται ο πιο εμπορικός δίσκος της ελληνικής δισκογραφίας. Σύμφωνα βέβαια με τον Πέτρο Δραγουμάνο που έχει ασχοληθεί ενδελεχώς με το ζήτημα, τα Νησιώτικα σε βινύλιο λογαριάζονται ως 2 δίσκοι (αφού μιλάμε για διπλό άλμπουμ). Διαφορετικά, ίσως ο κατά πολύ προγενέστερος (1969) και μονός Δρόμος του Μίμη Πλέσσα και του Λευτέρη Παπαδόπουλου να έχει σημειώσει μεγαλύτερες πωλήσεις (χωρίς να υπολογίζονται οι μεταγενέστερες πωλήσεις από εφημερίδες). Ωστόσο, πάντα θα θυμάμαι το φίλο ιδιοκτήτη δύο συνοικιακών δισκάδικων, που μου είχε πει με δόση υπερβολής πως «ακόμα κι αν ο Πάριος κυκλοφορήσει κενό δίσκο με τη φωτογραφία του στο εξώφυλλο, πάλι θα πουλήσει».

19688aeb2b60b06f36ba1e06b0a9b13e

Προσωπικά πιστεύω πως η επιτυχία του δίσκου (που δεν είχε τη φωτογραφία του Πάριου στο εξώφυλλο) οφείλεται στο γεγονός πως ένας από τους διαχρονικά δημοφιλέστερους Έλληνες τραγουδιστές προσέγγισε ένα υλικό που έτσι κι αλλιώς έφερε εντός του - και το αναπαρήγαγε με σεβασμό, αγάπη και γνώση του πρωτότυπου, έχοντας δίπλα του άξιους συνεργάτες μέσα από τον πυρήνα του είδους. Οι επικριτές είπαν ότι αλλοίωσε το πρωτογενές άκουσμα του υλικού, οι υποστηρικτές ότι βοήθησε στη διάδοσή του. Η ιστορία έχει γραφτεί πια και εξαρτάται από ποια πλευρά την εξετάζεις.

Είναι γνωστό πως το όνομα του τραγουδιστή είναι Γιάννης Βαρθακούρης και πως το Πάριος προέκυψε λόγω της παριανής του καταγωγής. Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι κάτι αντίστοιχο επιχείρησε να κάνει και ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος ως Βαγγέλης Νάξιος στον δίσκο Πότε Επιτέλους το 1977, αλλά χωρίς επιτυχία.

Η Πάρος σε τίτλο τραγουδιού του Γιάννη Πάριου, εκτός παραδοσιακού ρεπερτορίου, αποτυπώθηκε στο βινύλιο από τα πρώτα του χρόνια στο χώρο με το τραγούδι του Μίμη Πλέσσα και του Πυθαγόρα «Παριανή γαλανομάτα» που κυκλοφόρησε στις 45 στροφές το 1973 και παρέμεινε ανέκδοτο σε μεγάλο δίσκο και σε cd μέχρι που συμπεριλήφθηκε στην εξαπλή κασετίνα-cd για τον Μίμη Πλέσσα Το Αλφαβητάρι Της Ζωής Μου το 2008. Λίγα χρόνια μετά, το 2016 , ο Γιάννης Πάριος  στο προσωπικό του άλμπουμ Έλα Μου Χαμογέλα Μου, γράφει και τραγουδά «Εσύ αλλού κι εγώ στην Πάρο».

Όμως και με αμιγώς νησιώτικα τραγούδια, ο Γιάννης Πάριος δε σταμάτησε στα πρώτα Νησιώτικα του 1982. Δύο χρόνια μετά, το 1984, στον δίσκο του Πιο Καλή Η Μοναξιά βρίσκουμε, με μπουζουκοκεντρική ενορχήστρωση, το «Που αγαπιόμαστε αλλά» του Γιώργου Κονιτόπουλου. Αξίζει να αναφερθεί πως στον συγκεκριμένο δίσκο υπάρχουν, ανάμεσα σε νέα τραγούδια, επανεκτελέσεις τραγουδιών του Μανώλη Χιώτη και του Τώνη Μαρούδα, αλλά και το παραδοσιακό «Σ’ αγαπώ γιατί εισ’ ωραία».

Στις 18 Ιουνίου του 1991 πεθαίνει ο σπουδαίος βιολιστής και συνθέτης Γιώργος Κονιτόπουλος, βασικός συντελεστής των Νησιώτικων. Προς το τέλος της ίδιας χρονιάς, ο Γιάννης Πάριος συμμετέχει στο άλμπουμ Κάθε Π’ Ακούω Δοξαριά, έναν δίσκο που αφιέρωσε στη μνήμη του Γιώργου Κονιτόπουλου, ο αδερφός του Βαγγέλης.

R 3990598 1351599845 1086.jpeg

Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος θα είναι με τη σειρά του ο βασικός συνεργάτης του Γιάννη Πάριου στα Νησιώτικα 2 που κυκλοφόρησαν την επόμενη χρονιά, πάλι σε διπλό άλμπουμ, 10 χρόνια μετά την κυκλοφορία των πρώτων Νησιώτικων. Οφείλουμε να σημειώσουμε πως και τα δύο Νησιώτικα αντιμετώπισαν ζητήματα αμφισβήτησης πατρότητας και προέλευσης κάποιων τραγουδιών. Χωρίς φυσικά να είναι οι μοναδικές εκδόσεις με παραδοσιακό ρεπερτόριο στο όνομα δημιουργών που αντιμετώπισαν αντίστοιχα προβλήματα.

Ακόμα 10 χρόνια μετά, το 2002, κυκλοφορεί η διπλή συλλογή-cd Μια Βάρκα Για Να Πας Απέναντι που περιέχει τα περισσότερα τραγούδια από τα Νησιώτικα του 1982 και του 1992, αλλά και 4 νέες ηχογραφήσεις («Αρμενάκι», «Στο’ πα και στο ξαναλέω», «Μες στου Αιγαίου τα νησιά», «Τζιβαέρι»). Ενώ λίγο πριν, το 2000, στην οκταπλή κασετίνα-cd Πάριος Έρωτας, το έκτο cd με τίτλο «Της Μαρουσώς και του Χαραλάμπη» (οι γονείς του) περιέχει και αυτό επιλογές από τα δύο Νησιώτικα (κάποια σε διαφορετικές μίξεις νομίζω), αλλά και μία ανέκδοτη μέχρι τότε ηχογράφηση, το «Νεράιδα είσαι μάτια μου».

Το όνομα του Γιάννη Πάριου ως συνθέτη ή στιχουργού (ή και τα δύο), θα το συναντήσουμε και σε νησιώτικα τραγούδια που τραγούδησε η Στέλλα Κονιτοπούλου, με μεγαλύτερη επιτυχία ίσως το «Τα σφάλματά σου πέλαγα» (σε μουσική Βασίλη Κλουβάτου), που σε τηλεοπτική εκπομπή το έχουν τραγουδήσει και μαζί.

Τέλος, το 2005, ο Πάριος συμμετέχει μαζί με άλλους τραγουδιστές στη συλλογή Δώδεκα Και Μία Ματιές Στα Δωδεκάνησα, με ανάλογο μουσικό περιεχόμενο.

parios new1

Για να κλείσω με την πασχαλινή αφορμή αυτού του κειμένου, ήταν μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα του 1992 που αγόρασα τα Νησιώτικα 2 και έσπευσα να τα γράψω σε κασέτα, με διαφορετική σειρά στα τραγούδια όπως συνήθιζα, για το αυτοκίνητο. Τη Μεγάλη Παρασκευή πήγα στο νεκροταφείο, αλλά ήθελα να ακούω στη διαδρομή και την κασέτα που μόλις είχα γράψει. Απ’ έξω λοιπόν οι καμπάνες να χτυπούν πένθιμα κι εγώ με κλειστά παράθυρα να ακούω δυνατά και να τραγουδάω «Χορέψετε χορέψετε»...

Κι ας έλεγε το ίδιο τραγούδι παρακάτω το σχετικό με την ημέρα «…τούτη η γης που την πατούμε όλοι μέσα θε να μπούμε…»!

LOGIN